SiPS 代表挨拶(謝り役)

The Message of SiPS

代表挨拶 The Message

 皆様、こんにちは、島根大学医学部医学科6年の白鳥博之(はくちゃん)です。私は作業療法士として現場を経験してから医学生になりました。そして現在、島根大学医学部発の多職種連携サークルSiPSの運営をしています。今までの経緯を含めてIPEに対する想いと自己紹介をさせていただければと思います。

  • 自己紹介〜IPEとの出会い〜

 私自身、学部教育で「チーム医療」という言葉は既知でしたが、IPEは概念も授業もありませんでした。卒後は、作業療法士(以下OT)として千葉大学医学部附属病院リハビリテーション部に勤務しました。現場では、OTとして患者の日常生活を評価し、サポートしてきました。また患者を中心に、必要に応じて栄養サポートチーム、緩和ケアチーム、褥瘡チームなどといった医療チームが形成されるためチームで各々の医療者が専門領域の観点から他領域と協働・連携していきます。このチームで動くためには多職種理解が必要であること、さらに必要に応じて、同職種間または多職種間への援助を専門職である自分から求めることにより、直接患者のQuality of Lifeに影響することを私は実感しました。自動的に調整、連携、協働が起こるわけではありません。

 私は、コミュニケーション学をより深く学ぶため京都大学大学院医学研究科に行き、医学コミュニケーションの視点から医療現場を研究しました。コミュニケーションには、マスメディアによる情報発信などのマクロレベル、IPE・IPWといった職種間・組織間のメゾレベル、患者・医療職間の情報のやり取りのミクロレベルで構成されていることを学びました。修士卒業後、私は地域でOTとして医療現場だけに関わるだけではなく、福祉・教育が行き届いていない不登校児や学習障害児への教育的サポートも行いました。地域には、病院で働く以上に自分が多職種を理解し連携していかなければなりません。最低限の他職種の職域を理解しているだけでその人に必要な支援・サポートに繋ぎ協働できる。このようなIPWを多く経験しました。

 しかし、経験していく中で特に地域では、多職種連携の会議の場に医師が不参加なことも度々ありました。多忙であるため不参加と捉えていましたが、詳細は不明であることが多く、疑問に感じていました。同時に医師への理解は本当に希薄であると当時の私自身は感じた。患者のためにも多職種連携に医師は必須であり、私自身が医師になることで医師の職域をさらに理解できると考えました。再受験をする大きな原動力の一つでした。その後、島根大学医学部医学科に3年次編入をし現在、医学生の立場で医学を学んでいます。

  • 医学教育と島根大学

 全国の医学部教育はモデル・コア・カリキュラムに則って行われていますが、医師として求められる基本的な資質・能力のプロフェッショナリズムに「チーム医療の実践」があります。その学修目標の中には「医療チームの構成や各構成員の役割分担と連携責任体制を説明し、チームの一員として参加できる」「自分の能力の限界を認識し、必要に応じて他の医療従事者に援助を求めることができる」がありますが、この目標に対してどれ程の大学が積極的に取り組まれているのでしょうか。

 島根医科大学は2003年に島根大学と統合されました。医学部のキャンパスは出雲市に、本学は松江市にあります。公共交通機関を使えば片道1時間以上かかるため、他学部との交流は希少です。1年生の時に、本学で一般教養の単位を取得するため、週1回ほど出雲と松江を結ぶ連絡バスで移動しますが、2年生以上になると本学に行く機会は少なくなります。

 本学には人間科学部があり、認定心理士、公認心理師、社会福祉士、精神保健福祉士を養成するコースがあります。医師だけに限らず、医療従事者は医療だけに留まらず介護・福祉・教育といった幅広い知識が必要です。

 しかし、基礎医学・臨床医学の座学を通じて、医学科以外の学生と、部活・サークル以外でグループワークをすることはなく、知識を吸収する機会を持つことができません。私がOTの学生の時は、医学生とのグループワークはありませんでしたが他のコメディカルの学生同士のグループワークや授業を受ける機会は多くありました。改めて医学生の立場で医学教育を受けていると、こうした現状が結果的に専門職になったあとの現場の医師の会議不参加につながっている一つの原因ではないかと推察しています。だからこそ医療に関わる職種を目指している学生には、学生の時から他学部の学生と協業できるような環境が大切だと感じています。

  • SiPSの発足と活動〜MAIPLEプロジェクトへ〜

 私は、現状を打破するために島根県で在学している学生を対象に多職種連携サークルSiPS(Shimane InterProfessional collaborations by Students)を主に医学科の仲間と2019年12月に共に立ち上げました。島根大学以外の学校で養成課程があるのは看護師、理学療法士、作業療法士、言語聴覚士、臨床工学技士、管理栄養士、介護福祉士があります。養成校によっては山間部にあり物理的にも、島根大学医学科の学生との風通しは良いとは言えないのが現状です。

 自分たち医学生から風通しを良くしなければ現状は変わらないと考え、医学生から他学部・他学科にアプローチし、少しでも学部・学科間の壁を超えるような取り組みを始めています。1年間の活動を振り返って様々な人達と出会うことができました。そして、このMAIPLEプロジェクトに関わらせていただくことができたのも非常に光栄です。島根県内だけではなく、オンラインも駆使して県を超えた繋がりができたことに喜びを感じています。この取り組み自体が学生と社会人の架け橋になれるようになってくれることを願っています。そして振り返った時に、この活動を通じて将来、自分たちの多職種連携のスキルに繋がると確信しています。

In English
Hello everyone, this is Hiroyuki Shiratori (haku-chan) belonging to five years Shimane University School of Medicine Department of Medicine. I became a medical student after experiencing the field as an occupational therapist. And now, it is the management of InterProfessional cooperation circle SiPS of Shimane University School of Medicine onset. I would like to share my thoughts on IPE and introduce myself, including the history so far.

  • Self-introduction ~ Encounter with IPE ~

I myself knew the term “team medicine” in undergraduate education, but IPE had no concept or lessons. After graduating, I worked as an occupational therapist (OT) in the rehabilitation department of Chiba University Hospital. Medical teams such as nutrition support teams, palliative care teams, pressure ulcer teams, etc. are formed around patients as needed, and each medical professional collaborates and collaborates with other fields from the perspective of specialized fields. In order to work in this team, it is necessary to understand multiple occupations. In addition, I realized that by asking for help between the same occupations or multiple occupations as needed, it directly affects the quality of life of patients. Coordination, collaboration and collaboration do not occur automatically.

I entered the Graduate School of Medicine, Kyoto University to study communication studies more deeply, and studied the medical field from the perspective of medical communication. I learned that communication consists of macro level such as information transmission by mass media, meso level between occupations and organizations such as IPE / IPW, and micro level of information exchange between patients and medical staff. After graduating from the master’s degree, I was not only involved in the medical field as an OT in the community, but also provided educational support for children with school refusal and learning disabilities who were not well-educated in welfare and education. In the community, I have to understand and cooperate with interprofessional more than working in a hospital. Only by understanding the minimum occupational area of other occupations, it is possible to connect and collaborate with the support and support required for that person. I have experienced many such IPW.

However, during my experience, doctors often did not participate in multidisciplinary meetings, especially in the community. Although doctors had been regarded as non-participation because it is a busy, often the details are unknown, I felt the question. At the same time, I felt that my understanding of doctors was really weak. Doctors are indispensable for multidisciplinary collaboration for patients, and I thought that becoming a doctor would give me a better understanding of the profession of doctors. It was one of the major driving forces for retaking the exam. After that, I transferred to Shimane University School of Medicine for the third year. Currently, I am studying medicine as a medical student.

  • Medical Education and Shimane University

Education in Japanese medical schools is conducted according to the model core curriculum, but the professionalism of the basic qualities and abilities required as a doctor is “practice of team medical care”. There are “Explain the composition of the medical team, the division of roles of each member, and the cooperation responsibility system, and can participate as a member of the team” and “Recognize the limits of your ability and seek help from other healthcare professionals as needed” in the learning goals, but how many universities are actively working on these goals?

Shimane Medical University was integrated with Shimane University in 2003. The campus of the Faculty of Medicine is in Izumo City, and the other faculties are in Matsue City. If you use public transportation, it takes more than an hour each way, so interaction with other faculties is rare. When I am in the 1st grade, I travel by a shuttle bus that connects Izumo and Matsue about once a week in order to earn credits for general education at the university, but when I am in the 2nd grade or above, I have less chance to go to the university.

The University has a Faculty of Human Sciences and offers courses to train certified public psychologists, certified public psychologists, social workers, and psychiatric social workers. Not only doctors, but also medical professionals need a wide range of knowledge not only in medical care but also in nursing care, welfare, and education.

However, through classroom lectures in basic medicine and clinical medicine, I do not have group work with students other than the medical department outside of club activities and circles, and I cannot have the opportunity to absorb knowledge. When I was an OT student, I didn’t have group work with medical students, but I had many opportunities to take group work and classes with other co-medical students. If I receive medical education from the standpoint of a medical student again, I speculate that this situation may be one of the causes that led to the non-participation of doctors in the field after becoming a profession. That is why I feel that it is important for students who are aiming for a medical occupation to have an environment where they can collaborate with students from other faculties from the time they were students.

  • Establishment and activities of SiPS ~ To the MAIPLE Project ~

In order to break through the current situation, I launched SiPS (Shimane InterProfessional collaborations by Students), a multidisciplinary collaboration circle for students enrolled in Shimane Prefecture, mainly with colleagues in the medical department in December 2019. Schools other than Shimane University have training courses for nurses, physiotherapists, occupational therapists, speech therapists, clinical engineers, registered dietitians, and care workers. Depending on the training school, it is located in a mountainous area, and even physically, it cannot be said that the communication with the students of Shimane University School of Medicine is good.

We believe that the current situation will not change unless we are well-ventilated by our medical students, and we are approaching other faculties and departments from medical students, and have begun efforts to overcome the barriers between faculties and departments as much as possible. Looking back on the activities of the year, I was able to meet various people. And it is a great honor to be involved in this MAIPLE project. I am delighted to be able to make connections across prefectures by making full use of online as well as within Shimane prefecture. I hope that this initiative itself will become a bridge between students and member of society. And when I look back, I am confident that this activity will lead to our InterProfessional skills in the future.

SiPS紹介動画 Introductory video of SiPS

プロフィール Profile

千葉県出身 島根県在住 
趣味:民族楽器収集癖 asarato(西アフリカの子供のおもちゃ)caisa drum(ドイツの癒やしの楽器)Kalimba (アフリカの癒やしの楽器)
京都大学卒 島根大学医学部医学科在学中

Born in Chiba prefecture
Lives in Shimane prefecture
Hobby:Folk instrument “caisa drum,asarato,kalimba”
Graduated from Kyoto University
Currently enrolled in Shimane University School of Medicine

SiPS活動報告 Activity Report of SiPS

活動報告に関しては、下記 ホームページの「活動日誌」をご覧ください。
For activity reports, please see the “Activity Diary” on the website below.

はくちゃん

これがSiPSのSNSホームページだよ。
This is SNS and Website of SiPS.